Zbog velikog interesovanja medija iz BiH, dostavljamo Vam službeno priopćenje i pojašnjenje procedura koje se provode u slučajevima raspisivanja međunarodnih tjeralica
''Dana 28.01.2014. godine, od strane Interpola Beograd zaprimili smo zahtjeve za dostavu uvjerenja o državljanstvu i identifikacijskih materijala za pet osoba, među kojima je i Naser Orić, a radi, kako je navedeno, raspisivanja međunarodnih tjeralica za tim osobama.
Direkcija za koordinaciju policijskih tijela BiH je navedene zahtjeve proslijedila nadležnoj agenciji za provođenje zakona na dalje postupanje.
Rok za dostavu traženih informacija nije naznačen i, nakon što nadležna agencija dostavi tražene informacije, iste će bez odgode biti proslijeđene Interpolu Beograd.
Dana 03.02.2014. godine, NCB Interpol Beograd je raspisao međunarodne difuzne tjeralice za dva lica, u cilju uhićenja i ekstradicije u Republiku Srbiju. Difuzne tjeralice dostavljene su svim zemljama članicama Interpola.
S tim u vezi, Zakonom o međunarodnoj pravnoj pomoći u kaznenim stvarima BiH ( Službeni glasnik BiH br . 53/09 ), član 40., precizno je regulirano pitanje postupka s državljanima Bosne i Hercegovine u slučaju raspisivanja međunarodne tjeralice.
Naime, kako je navedeno u članku 40. ( 1 ), ako «Ured Interpola po raspisanoj međunarodnoj tjeralici strane države uvidom u postojeće baze podataka državljana ili na drugi način utvrdi da je to lice državljanin Bosne i Hercegovine, obavijestit će Interpol države moliteljice koja je raspisala međunarodnu tjeralicu i sjedište Interpola o nemogućnosti izručenja vlastitih državljana i nemogućnosti raspisivanja tjeralice na teritoriji Bosne i Hercegovine za državljaninom Bosne i Hercegovine radi njegovog izručenja drugoj državi.»
Direkcija za koordinaciju policijskih tijela BiH je po zaprimanju difuznih tjeralica za državljanima BiH, shodno navedenom članku 40. Zakona o međunarodnoj pravnoj pomoći u kaznenim stvarima BiH, obavijest o nemogućnosti raspisivanja tjeralice na teritoriji BiH i nemogućnosti izručenja osobe drugoj državi, obzirom da su državljani Bosne i Hercegovine, dostavila NCB - u Interpola Beograd, Generalnom sekretarijatu Interpola, te Ministarstvu pravde Bosne i Hercegovine i nadležnim policijskim agencijama u BiH.
Također, shodno članu 40. stavak 2. istog Zakona, uz obavijest o nemogućnosti izručenja vlastitih državljana, NCB Interpol Beograd smo obavijestili o mogućnosti ustupanja kaznenog gonjenja nadležnim pravosudnim organima Bosne i Hercegovine.
NCB Interpol Beograd za ovim osobama raspisao je difuzne tjeralice. Prema Interpolovom pravilniku o procesuiranju informacija, Naconalni centralni biro ( NCB ) ili međunarodni subjekt će koristiti radije difuznu nego obojenu tjeralicu ako:
( a ) žele ograničiti slanje svog zahtjeva za suradnju ili upozorenja na odabrane NCB-e ili međunarodne subjekte ;
( b ) žele ograničiti informacije sadržane u zahtjevu za suradnju ili upozorenju na ograničen broj NCB-a ili međunarodnih subjekata;
( c ) njihov zahtjev ne opravdava ili ne ispunjava uvjete za objavljivanje obojene tjeralice.
Uvjeti slanja difuzija su isti kao i generalni uvjeti za evidentiranje podataka u policijskim bazama podataka Organizacije. Validnost difuzne tjeralice je ista kao i crvene, a to je 5 godina.
Za razliku od difuznih tjeralica, crvene tjeralice zemlje - članice dostavljaju Generalnom sekretarijatu na objavljivanje, a Generalni sekretarijat vrši pravnu analizu svih crvenih tjeralica prije njihovog objavljivanja, kako bi se osigurala usklađenost s Interpolovim Statutom i pravilnikom.
Prema Pravilniku o procesuiranju informacija, crvene tjeralice se objavljuju na zahtjev nekog Nacionalnog centralnog biroa ili međunarodnog entiteta ovlaštenog za istrage ili gonjenje u kaznenim stvarima, u cilju lociranja lica za kojim se traga i njegovog zadržavanja, uhićenja ili ograničavanja kretanja radi ekstradicije, predaje ili slične zakonske radnje.
Bosna i Hercegovina ima jednaku obvezu postupanja bilo da je riječ o difuznim ili crvenim tjeralicama, dok samo postupanje po međunarodnim tjeralicama ovisi i od nacionalnog zakonodavstva svake od zemalja članica Interpola.
Prema članku 5. ( 3 ) Interpolovog Pravilnika o procesuiranju informacija, « članice Organizacije će nastojati da razmjenjuju što je moguće više informacija od interesa i u svrhu međunarodne policijske suradnje, uz dužno poštovanje političke neutralnosti Organizacije, neovisnosti i njenog mandata, kao i svojih nacionalnih zakonodavstava i međunarodnih konvencija čije su potpisnice.»
Međutim, na 79. zasjedanju Generalne skupštine Interpola u Dohi/Qatar , 08. - 11.11.2010. godine , usvojena je Rezolucija broj AG -2010 - RES -10, kojom je Generalna skupština odlučila «da će se ... procesuiranje novih zahtjeva koji se donose na slučajeve genocida, zločina protiv čovječnosti i ratnih zločina kanalima Interpola nastaviti u slučajevima:
1. zahtjeva dostavljenih od strane međunarodnih sudova;
2. zahtjeva dostavljenih od strane tijela koje je uspostavilo Vijeće sigurnosti Ujedinjenih Nacija, u skladu sa specifičnim odredbama definiranim zajedničkim sporazumom koji se odnosi na takve zahtjeve;
3. zahtjeva dostavljenih od strane zemalja - članica, osim u slučajevima kada se zahtjev odnosi na državljanina druge zemlje - članice, i kada ta zemlja-članica, nakon što je od strane Generalnog sekretarijata obaviještena o takvom zahtjevu, prosvjeduje protiv tog zahtjeva u roku od 30 dana.»
Dakle, ukoliko se takva obavijest Generalnog sekretarijata zaprimi u Direkciji za koordinaciju policijskih tijela BiH, ista će biti proslijeđena Ministarstvu pravde BiH na daljnju procjenu i poduzimanje mjera i radnji iz njihove nadležnosti.
Direkcija za koordinaciju policijskih tijela BiH je do sada u konkretnom slučaju poduzela sve zakonom propisane mjere i radnje iz svoje nadležnosti.''